Digital innehållsproducent
Distans | Linköping
För dig med kreativ ådra som vill ha en varierad vardag där du använder din goda kommunikationsförmåga för att skapa rätt budskap i digitala kanaler.
Omfattning 400 YH-poäng (ca 2 år)
Examen Yrkeshögskoleexamen
CSN-berättigad Ja
Undervisningsspråk Svenska och engelska
Studietakt 100%
Kvalifikationsnivå (SeQF) 5
Studerandeavgift Nej
Sista ansökningsdatum
Kontakta utbildningsanordnaren
Fler starter
1 augusti 2026
Om utbildningen
VAD ARBETAR DU MED?
Som digital innehållsproducent behöver du ha en god förståelse för många olika moment och deras sammanhang. Man sköter den strategiska planeringen av företagets innehåll. Där ingår att skriva texter, redigera bilder samt sköta publicering på webbplats och intranät. Dessutom innebär det att skapa uppmärksamhet för innehållet på sociala medier.
Content blir en allt viktigare del för att företag ska kunna nå prioriterade målgrupper när algoritmer ställer högre krav på vad som får synas. Därför är det viktigt att kunna anpassa sin kommunikation efter kanal och tillfälle. Att skapa relevant rörligt material blir alltmer värdefullt. Utbildningen ger dig grundläggande förståelse för CMS, HTML och CSS, verktyg som kompletterar dina kunskaper inom bildhantering och textproduktion samt ökar din förståelse för helhetsbilden. Du får också chansen att arbeta i projekt med de vanligt förekommande programvarorna för bild-, grafik- och videoredigering.
Att kunna arbeta i projektform är också en viktig del av jobbet då du förväntas planera, genomföra och utvärdera innehållet, något som innebär många personkontakter. Därför värdesätts det att du är kommunikativ och samarbetsvillig, något du använder för att bidra med strategier för verksamhetens varumärke och marknadskommunikation.
Eftersom många företag jobbar mot en internationell marknad, och du förväntas skapa content på engelska, ser utbildningen till att förbereda dig för arbetslivet genom att kunna kommunicera på både svenska och engelska.
Under utbildningens gång kommer du även träffa flera olika aktörer från arbetslivet inom digital innehållsproduktion via gästföreläsningar, workshops och projekt.
Idag finns en stor efterfrågan på digitala innehållsproducenter. En anledning till det är att pandemin tvingat företag in i en snabbare digital utveckling än vad de tidigare planerat för. Efter examen har du således högt efterfrågade kunskaper och erfarenheter, något som ger dig goda jobbmöjligheter i byråvärlden eller på en marknadsavdelning. Utöver att kunna jobba som digital innehållsproducent kan du även arbeta som Content Creator, Content Producer och Digital Content Specialist.
LIA – LÄRANDE I ARBETE
En viktig del av utbildningen är Lärande i arbete (LIA) och är yrkeshögskolans motsvarighet till praktik. Det innebär att du som studerar, praktiskt tillämpar och lär dig ditt yrke ute på en arbetsplats. Du får handledning av personal som arbetar i yrkesrollen. Cirka en tredjedel av utbildningen är LIA där du lär dig yrkesrollen och ger dig en viktig förståelse för vad som förväntas av dig som yrkesverksam.
ATT STUDERA PÅ DISTANS
Att studera på distans innebär stor frihet, och också stort eget ansvar. Du kan till viss del själv välja när du ska studera, men du måste alltid vara uppdaterad på aktuella datum för distanslektioner, tentor, uppgifter osv. Programmet är en heltidsutbildning och du får räkna med att lägga ca 40 timmar/vecka på studier. Utbildningen är till största delen webbaserad och innehåller även fysiska träffar (sk närträffar) i Linköping. Träffarna kan bland annat innehålla praktiska övningar, tentamen, föreläsningar och grupparbeten.
SAMARBETSPARTNERS
Tillsammans med arbetslivet har vi utvecklat denna utbildning och dess innehåll för att ge dig den kompetens som efterfrågas på arbetsmarknaden. Det ger dig rätt förutsättningar för att bli eftertraktad som nyutbildad digital innehållsproducent.
Utbildningsanordnare
Här hittar du kontaktuppgifter till skolan som anordnar utbildningen.