Key Account Manager
Distans | Göteborg, Malmö, Stockholm
Distansutbildningen Key Account Manager ger dig kompetens inom affärsekonomi, digital försäljning, ledarskap och förhandlingsteknik.
Omfattning 225 YH-poäng (ca 2,5 år)
Examen Yrkeshögskoleexamen
CSN-berättigad Ja
Undervisningsspråk Svenska och engelska
Studietakt 50%
Kvalifikationsnivå (SeQF) 5
Studerandeavgift Nej
Sista ansökningsdatum
Kontakta utbildningsanordnaren
Om utbildningen
Arbetar du med B2B-försäljning och vill ta nästa steg i din karriär? Denna utbildning rustar dig för en roll som Key Account Manager med ansvar för utveckling av långsiktiga och strategiska kundrelationer på ett företag.
Säljare idag möter en alltmer komplex och konkurrensutsatt värld - till stor del karakteriserad av digitalisering och automatisering. Det är mer komplext, och samtidigt viktigare, att förstå kundernas affärsprocesser och vad som påverkar den. Denna utveckling genererar en ökad efterfrågan av Key Account Managers med den strategiska affärskompetens som krävs för att kunna hantera ett företag eller organisations nyckelkunder.
Som Key Account Manager arbetar du strategiskt, metodiskt och operativt för att såväl behålla som utveckla affärer med företagets viktigaste kunder. En Key Account Manager har ofta resultat-, budget- och ledaransvar.
Du kan läsa utbildningen parallellt med ditt jobb. Undervisningen är på distans och har ett par fysiska träffar per termin, vilket gör den tillgänglig oavsett var i Sverige du bor.
UTBILDNINGSMÅL
Utbildningen har utformats utifrån företagens växande behov av Key Account Managers som kan ta ansvar för avancerad och komplex nyckelkundsförsäljning. Du får fördjupade kunskaper och färdigheter i bland annat affärsekonomi, affärsjuridik, ledarskap, förhandlingsteknik, supply chain management och digital försäljning. Du får lära dig att med stöd av exempelvis Business Intelligence och olika analysmodeller göra kvalificerad analys av kunder.
KURSER
Affärsekonomi (20 poäng)
Affärsjuridik och upphandling (15 poäng)
Affärskommunikation på engelska (15 poäng)
Affärsmannaskap (20 poäng)
Business Intelligence och omvärldsanalys (15 poäng)
Förhandlingsteknik (15 poäng)
Key Account Management (20 poäng)
Supply Chain Management (20 poäng)
Personlig digital försäljning (25 poäng)
Personligt ledarskap och teambuilding (15 poäng)
Projektledning (15 poäng)
Lärande i arbete (LIA)
Examensarbete (25 poäng)
Utbildningsanordnare
Här hittar du kontaktuppgifter till skolan som anordnar utbildningen.