Vindkraftstekniker

Distans | Vilhelmina

Bli en del av framtidens energirevolution som Vindkraftstekniker. Vi erbjuder en skräddarsydd utbildning i samarbete med 15 företag i branschen.

Omfattning 300 YH-poäng (ca 1,5 år)

9 september 2024

15 maj 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Vindkraftstekniker – ett yrke där du behövs

Vindkraftstekniker är ett yrke som växer i betydelse parallellt med Sveriges ambitioner att stärka sin position som en ledare inom hållbar energi. Denna yrkeskategori har blivit central för utbyggnaden och underhållet av vindkraft, som är en av de snabbast växande energikällorna i världen.
Den globala strävan efter minskade koldioxidutsläpp och övergången till förnybar energi gör vindkraftstekniker till en yrkesroll där du verkligen behövs.

Med en ökad satsning på vindkraft följer ett växande behov av kvalificerade vindkraftstekniker som kan installera, underhålla och reparera vindkraftverk. Arbetsmarknaden för vindkraftstekniker ser ljus ut, med förväntningar om en ökande efterfrågan de kommande åren. Denna yrkeskategori erbjuder därför goda jobbmöjligheter, karriärutveckling och möjligheten att bidra till en hållbar framtid.

Vindkraftsindustrin är inte begränsad till en specifik geografisk plats. Med utbildning som Vindkraftstekniker har du möjlighet att arbeta över hela världen och bidra till att bygga en hållbar framtid, oavsett var du befinner dig.

Arbetet som vindkraftstekniker kan också bli en språngbräda i den fortsatta karriären.

För den som har ett brinnande intresse och trivs i branschen finns det goda chanser till vidareutveckling och nya arbetsuppgifter om man börjar som vindkraftstekniker.

Skräddarsydd utbildning i samarbete med branschen

Utbildningsplanen har arbetats fram i tätt samarbete mellan Lärcentrum och 15 ledande företagverksamma inom vindkraftsbranschen. Företagen sitter med i utbildningens ledningsgrupp tillsammans med studeranderepresentanter och utbildningsanordnare. Det är ganska unikt och mycket positivt att 15 vindkraftsföretag är involverade i en yrkeshögskoleutbildning. Detta
samarbete mellan utbildningsanordnare och företag inom vindkraftsindustrin är ett tecken på en stark branschsamverkan som kan leda till flera fördelar.

Fakta om utbildningen
Vindkraftstekniker är en yrkeshögskola för dig som vill arbeta med service- och underhållsarbeten i vindkraftsparker.

Omfattning/Poäng
Utbildningen omfattar ca 16 månader och har 35 studerandeplatser. 300 högskolepoäng (5 p/vecka). Utbildningslängd: 60 veckor.

Undervisning både på plats och på distans
Studieort är Vilhelmina. Flera av de teoretiska momenten sker på distans, med fjärrlektioner och distansuppgifter. Du behöver dock vara för plats för laborationer och moment som krävs för de praktiska inslagen.

Praktik
En stor del av utbildningstiden, 30 %, utgörs av LIA, Lärande I Arbetet. Det innebär att du lär dig genom att praktisera ute på ett företag. För transport till och från LIA krävs det att du har B-körkort.

Kostnader och studiemedel
Utbildningen är avgiftsfri och studiemedelsberättigad från CSN. Du bekostar själv
studielitteratur, resor och boende vid fysiska träffar och LIA. Viss kostnad för hälsokontroller tillkommer.

För mer information om utbildningen och kursinnehåll se www.vilhelminalarcentrum.se/yrkeshogskola/vindkraftstekniker/

Vilhelmina kommun, Vilhelmina Lärcentrum