Digital Designer

Bunden | Sunne

Utbildningen passar dig som gillar design och funktion,vill jobba med det visuella och tekniska och vara med i hela processen från idé till utformande

26 augusti 2024

20 maj 2024

Vad innehåller utbildningen?
Det som kännetecknar en digital designer är förmågan att kunna förmedla ett budskap på önskat sätt till rätt mottagare. Det ska ofta inte bara se bra ut och följa de grafiska riktlinjer som finns, men också fungera och vara användarvänligt.

Visuell kommunikation är ett begrepp som beskriver allt som ett företag eller en organisation kommunicerar utåt och hur det ser ut eller presenteras för att reflektera värderingar och varumärke. Det kan handla om alltifrån hur webbplats och reklamkampanjer ser ut, till vad som publiceras i sociala medier och nyhetsbrev. Det kan också ta sig uttryck i exempelvis foto, film, illustration eller animation.

Du får lära dig:
– Skapa gränssnitts- och front-end design samt 2D- och 3D-grafik för digitala medier.
– Identifiera och lösa komplexa problem med hjälp av interaktiva tjänster och effektiv kommunikation.
– Att strategiskt kommunicera varumärken med hjälp av storytelling.
– Figma, Adobe Illustrator, Adobe InDesign, Adobe Photoshop, Adobe After Effects, Adobe Premiere Pro, Cinema 4D.

LIA/praktik
LIA innebär lärande i arbete och sker under två tillfällen under utbildningen, totalt 24 veckor vilket motsvarar ungefär en tredjedel av utbildningen. Syftet med LIA är att man ska få lära sig i en verklig miljö. På en arbetsplats får studenterna möjlighet att vidareutveckla sina kunskaper, färdigheter och kompetenser.

Sunne kommun/Brobygrafiska